הצצה ראשונית לפונט "אריאלה" (שם זמני)

(הקליקו לגודל מלא) (חובה!) צילום מסך של הפונט אריאלה ממערכת הפעלה OSX

אחרי הרבה זמן של מחקר ודיבורים (ופה ושם, נודה… גם עיכובים) אנחנו מאוד גאים להציג את צילום המסך הראשון מהפונט שעליו אנחנו עובדים כבר כ"כ הרבה זמן.

כמה דגשים:

  1. הפונט נבנה על אותו משקל של הפונט אריאל על מנת לאפשר מעבר נוח בין שתי האופציות.
  2. תוי הפונט העבריים כמו גם סימני הניקוד מעוצבים, אך הספרות וסימני פיסוק נוספים עדיין דורשים עבודה.
  3. עדיין עומד בפנינו אתגר התאמת הפונט למסכים השונים. כפי שציינו בבלוג בעבר, דפדפנים ומערכות הפעלה שונות מרנדרים את הפונט בצורה שונה. התחלנו בעבודת ה"הינטינג" שנדווח עליה בקרוב בפוסט נפרד.
  4. המשקל הכבד של הפונט גם הוא נמצא בשלב מתקדם, אם כי עדיין לא משהו שראוי לתצוגה (בקרוב, בקרוב…)
  5. אנחנו בקשר עם גופים נוספים שיש להם עניין בפונט ויתכן שיתמכו בהרחבתו גם לתווים לטיניים ולמשקלי איטליק. עם זאת, אין בכוונתנו לעכב את השקת הגרסה הרשמית הראשונה של הפונט לטובת הרחבה זו.

זהו זה, אנחנו נשמח לתגובותיכם וגם נשמח לאפשר לכמה מכם לערוך נסיונות ראשוניים עם הפונט. אם יש לכם עניין לקבל גרסאות מוקדמות של הפונט ובתמורה לשלוח לנו צילומי מסך ממערכות הפעלה שונות (בעיקר הפצות שונות של לינוקס וגרסאות מוקדמות של וינדוז) אנחנו נשמח לתת לכם לשחק בקבצים הראשוניים.

למה אנחנו לא כוללים הורדה של הפונט כבר כאן ועכשיו? בעיקרון, אין לנו בעיה לאפשר לכל אחד להתחיל לשחק עם הפונט, אנחנו פשוט חוששים להציף את השוק בגרסה מוקדמת שאולי תקשה על הגרסה הסופית להשתרש בשלב מאוחר יותר. אבל יכול להיות שאנחנו טועים, אנחנו פתוחים לתיקונים מצדכם.

אגב, התחלנו לקרוא לפונט אריאלה, הרפרנס לאריאל ברור, אולי ברור מדי. עם זאת, למעט התגובה לדומיננטיות של אריאל ולהתאמת המשקלים, אין ממש קשר צורני בין הפונטים. אז אנחנו חלוקים לגבי הבחירה בשם. מה שעומד לטובת הבחירה בשם זה שבתפריטי תוכנות אשר לרוב מציגים את הפונטים בסדר אלפביתי Ariella תגיע לרוב מיד אחרי Ariel Arial במעין תזכורת שאפשר ככה ואפשר ככה (; גם על זה אנחנו נשמח לקבל את דעתכם וגם נשמח לרעיונות נוספים.

המון תודה על הסבלנות, עכשיו בואו תעזרו לנו להשלים את ה-20% האחרונים (והקריטיים) כדי שבסוף הקיץ אריאלה, אחותו הקטנה של אריאל תוכל סופסוף לספר לו שהוא מאומץ.

31 תגובות על הפוסט “הצצה ראשונית לפונט "אריאלה" (שם זמני)

    • הי ניר,
      תודה על ההצעה. נשמח להעזר בך.
      בינתיים הנה הצצה לפונט כטקסט חי. כוון את הניידים שלך לשם ושלח לנו סקרין שוט :)
      יש עוד הרבה עבודה, אבל שווה להתחיל לראות איפה בעיקר שווה לרכז אותה.

      בנוגע לשם, אני חושב שדני (הטייס) יסכים איתך. גם אני לא "נשוי" לשם הזה, אם כי אני מחבב אותו. אם יבוא שם טוב יותר, הוא בטח ינצח.

  1. אני שמח מאוד על ההתקדמות הניכרת, ומודה לכם על העבודה שאתם משקיעים.
    הייתי רוצה להוסיף, שבמקרה הזה המסע חשוב יותר מהתוצאה הסופית – היית רוצה מאוד לשמוע על הבעיות שנתקלתם בהן, על הלקחים שהופקו, ועל תהליך העבודה משלב העיפרון ועד שלב הקובץ המוגמר. הכל כדי שלאלו שילכו אחריכם בשביל הזה יהיה יותר קל ופשוט.

    ובלי קשר, אני מקווה שהפונט כן יכלול בתוכו צורה סבירה כלשהי של תווים לטיניים אחרת לא תוכלו להשתמש בו כדי (למשל) לכתוב את הפוסט הזה או את ה footer של האתר

    • הי מתי,
      אנחנו נשתדל לשחרר עוד אינסייטים מתוך תהליך העבודה. זה הרעיון בכללי. זה קריטי בעיקר בכל הנוגע לעבודת ההינטינג ולדגשים העיצוביים בהתאמה למסך.
      בנוגע לתווים הלטיניים, אנחנו מקווים מאוד שזה אכן יקרה, זה תלוי בכמה משתנים, אבל אנחנו לחלוטין מסכימים איתך שזה קריטי.

  2. למושון וחבריו שלום, נעים לפגוש בך שוב מושון. לעניין הפונט. במקורות נאמר "אריאל זו ירושלים" מכאן יפה הקשר בין התוכן לצורה. חבל שהאות "ש" בטקסט מנוקדת כ "סין". ועוד טעות כתיב בטקסט הנלווה (צ"ל עיכובים). הפונט "אריאל" הוא בעצם מוטציה דיגיטלית לפונט "פרת" שעיצב עמנואל פרת בזמנו ויש לתת לו קרדיט על כך. בכל אופן מעניין יהיה לראות את הפונט בגילגולו הסופי.

    שלמה בן שמואל
    (המחלקה לאנימציה לשעבר)

  3. צר לי לקלקל את המסיבה, סליחה על הרוע, הפונט פחות אסתטי מאריאל.
    בעיקר הוא טיפה שמן מדי.

    בנוסף, בעמוד יש לכם שתי שגיאות כתיב (עיקוב – עיכוב).

    האם אפשר לראות דוגמה ללא ניקוד? האם אפשר לראות דוגמה של טקסט חי בעמוד כלשהו ולא JPG? התמונה מטעה.

    ובלי קשר, כל הכבוד על היוזמה, צר לי שאני … לא חיובי. הכוונות שלי טובות.

    תודה וסליחה

    • לני שלום,
      תודה על תיקון טעות הכתיב.
      מעבר לזה, אין צורך להתנצל, העובי של הפונט הוא אחד האתגרים שאנחנו מתמודדים איתו. גם הוא קשור לאיכות הרינדור וההתאמה לפיקסלים. כיוון שבימים אלו אנחנו עובדים על ההתאמה הזאת אנחנו כבר מתחילים לראות תוצאות טובות יותר (הנה הצצה) אם כי יש עוד לא מעט עבודה בכדי לייצב את האותיות על הפיקסלים בגדלים השונים ובמערכות ההפעלה השונות.
      אל חשש, אנחנו עובדים על זה…
      תודות,
      מושון

  4. תבורכו! אשמח לגופן עברי חדש. כיום אני משתמש באתר בטיימז-ניו-רומן ובדייויד, מכיוון ש|אריאל לא מציג טוב טקסט עברי מנוקד ומפוסק (נדמה לי שהבעיה העיקרית היא בהצגה של חולם חסר ושל מקף עברי).

    הערות קטנות:
    - הל' נראית לי נמוכה מדי. מן הסתם זה לא ניתן לשינוי, אבל אני חושב שזה מפריע לקריאות.
    - אנא אל תשכחו בין סימני הפיסוק את המקף העברי הגבוה (alt 0206) ואת סימן הרפה (alt 0207). אלה סימנים נדירים אבל משתמשים בהם.
    - אני מקווה שהגופן החדש יהיה מותקן כבר בדפדפנים ושלא ידרוש התקנה מיוחדת.

    ושאלה של משתמש: האם קיימים מבחני קריאות לפונט? נשמע לי שזה דבר מתבקש, כמדד אובייקטיבי לאיכות הפונט.

  5. נחמד מאוד! לא יודע איך זה יראה בלינוקס תחת דפדפנים שונים אבל מאוד אהבתי את הפונט וכמובן את הרעיון שהוא יהיה בשימוש חופשי. הייתי מציע לכם לבדוק לעמוק את עניין השם "אריאלה" באם חברות כאלה ואחרות לא ינסו לתבוע אתכם בטענות שהשם אריאל בשיוך לגופנים שמור אליהם ושאתם לא "מפרים" איזה משהו בכך שאתם קוראים לפונט אריאלה. בדיקה קצרה יכולה לחסוך הרבה בעתיד

  6. פינגבאק: משתמש אנונימי (לא מזוהה)

  7. רעיון מצויין.
    מפנה את תשומת לבכם לכך, שהפונט שלכם אינו נגיש לאנשים עם מוגבלות, וחשוב שכן יהיה. מהדברים שכתבתם אני מבינה שאולי ההערה הזו מגיעה בשלב קצת מאוחר, אבל מקווה שבכל זאת תיקחו אותה לתשומת לבכם ותפעלו על מנת שהגופנים יהיו נגישים. מידע על נגישות של פונטים תוכלו למצוא כאן http://www.aisrael.org/?CategoryID=862&ArticleID=36523 וגם כאן http://aisrael.org/?CategoryID=558&ArticleID=36112
    כ"כ תוכלו להיעזר בגופים שונים שעוסקים בנגישות (בין השאר איגוד האינטרנט הישראלי).

  8. ובפראפראזה על המשפט האחרון של הפוסט (ואני יודע שלא למשמעות הזאת התכוונתם, יחי הדאבל-מינינג!), אני רוצה לאחל לאריאלה שגם היא תאומץ. ע"י השוק, כמובן. ולפחות כמו שאחיה הגדול מאומץ כבר היום.
    ש'כוייח לכל העושים במלאכה!

  9. תודה על המחמאות. לגבי השם שהתחיל כבדיחה מצחיקה לגרפיקאים.
    בעיני הוא פשוט לא משרת נכון את הפרוייקט. זה נכון שהמטרה של הפרויקט היא שהגופן שלנו יחליף בבוא היום את אריאל ויהווה אלטרנטיבה עברית הולמת לשיט הזה שאנחנו מחוייבים להשתמש ולצרוך כל יום שנקרא אריאל.
    ולמרות זאת ואולי דווקא בגלל אנחנו לא צריכים לתת לו את המשקל הזה בפרוייקט.
    הפונט שלנו אינו מבוסס עליו ואינו קשור אליו בכל דרך למעט הרצון לקבור אותו (:
    אגב מה שנשמע לנו המעצבים כבדיחה עלול להישמע לקהל פחות מעוצב כגירסא נשית או גירסא חדשה משופרת של אותו "אריאל" וזה לא מגניב בכלל כאמור…

כתיבת תגובה